جزئیات وبلاگ

فرهنگ غذایی در قبرس شمالی

جزیره قبرس به دلیل موقعیت منحصر بفرد خود که در محل تلاقی سه قاره قرار گرفته، عمدتا در تصرف امپراطوری های گوناگون بوده است و همین مساله موجب گشته نشانه های سبک غذایی آسیایی، یونانی و اروپایی در فرهنگ غذایی مردمان قبرس مشاهده گردد. سهم عمده تاثیر پذیری فرهنگ غذایی قبرس شمالی متاثر از کشور ترکیه است که صد ها سال قبرس در تصرف امپراطوری عثمانی بوده و پس از سال ۱۹۷۴ نیز قبرس شمالی رسما در حمایت جمهوری ترکیه قرار گرفت و این پیوند فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به صورت روز افزون تاثیرات خود را بر تمام جنبه های زندگی مردمان قبرس شمالی لحاظ نمود. لازم به ذکر است به لحاظ مزاج شناسی غذاهای قبرسی بیشترین هم پوشی را با فرهنگ غذایی ایران دارند به عنوان مثال گوشت بره پایه و اساس غذاها های بسیاری را در این کشور تشکیل می دهد و یا برعکس ترکیه که شیرنی های خامه ای به ندرت یافت می شود، در قبرس شمالی همانند ایران شیرنی های تر و خشک متنوعی وجود دارد.

غذاهای اصلی مردمان قبرس شمالی

هرسه (Herse) : این غذا معمولا در جشن عروسی سرو که با گوشت بره چرخ شده و گندم پخته‌شده درست می شود. جالب توجه است که مردمان قبرس شمالی اعتقاد دارند که عروسی بدون هرسه مانند باغی بدون آب است.

شیش کباب (Sis kebab) : همان کباب چنجه ایران خودمان هست که به صورت سیخی با چربی دمبه تهیه می شود.

کباب سیخی قبرس شمالی

کوفته کباب‌ (Kote Kebab) : این نوع کباب نیز همان کوبیده خودمان است که به صورت دایره های کبابی کوچک پخته می شود.

کوفته کباب قبرس شمالی

دلمه مرغ (Tavuk Dolma) : این مرغ که یکی از غذاهای معروف به شمار می رود، سینه مرغ با مغز سس، پنیر و قارچ به صورت رول سخاری شده سرو می شود که بسیار لذیذ است.

بشقاب کوشت و سبزیجات: موساکا (Mosaka)، کولوکاس (Kolokas) و مولوهیا (Molohiya) از معروف ترین بشقاب های سبزیجات و گوشت در این کشور به شمار می رود.

دلمه : در قبرس شمالی نیز همانند ایران، غذاهای گیاهی مانند دلمه در سبک غذایی این کشور وجود دارد که معروف ترین نوع دلمه، دلمه برگ مو یا همان برگ درخت انگور است.

بورک (Borek) : بورک در واقع خمیر نازک شده از آرد گندم هست که در وسط آن گوشت چرخ کرده یا پنیر و سبزیجات قرار می دهند و به صورت سوخاری سرو می شود که در کشور ترکیه نیز این غذا محبوب است.

پیش غذا (Meze)

پیش غذا در فرهنگ قبرسی عموما مزه هایی را شامل می شود که به همراه مشروبات الکلی سرو می شود و تنوع بسیاری دارد که در ذیل به معرفی اجمالی آنان می پردازیم:

مزه های قبرس شمالی

حمص (Hummus) : این مزه معرکه هست که با شراب حقیقتا روشن کننده روح و جسم است.  ترکیبات آن نخود، ارده، سیر، روغن زیتون، زیره، فلفل و نمک است.

هلیم (Hellim) : هلیم پنیر قبرسی هست که با گوجه یا به صورت کبابی در سینی مزه سرو می شود.

جاجیک (Cacik) : جایک همان ماست خیار خومون با سیر است.

تاهینی (Tahini) : این سس که از ترکیب ارده، روغن زیتون و خمیر گنجد تهیه می شود از رکن های مزه هست.

بادمجان و کدو سرخ شده :‌ که به صورت طعم دار با نوعی از ادویه های خاص تهیه می شود.

سالاد و زیتون : زیتون های قبرس نیز که شهرت به سزایی دارند بخشی از سینی مزه را تشکیل می دهند.

جمع بندی :

مردم خون گرم و مهمان نواز قبرس حقیقتا فرهنگ اجتماعی زیبایی دارند. کوچکترین بهانه را دستاویز آشنایی و گپ و خنده با دیگران قرار می دهند. قهوه ترک نوشیدنی گرم هر روزه مردمان قبرس است و تنوع غذایی گسترده با غذا های لذت بخش که تاثیرات سبک های غذایی کشور های اروپایی، آسیایی و یونان را نیز در خود جای داده، یکی از غنی ترین فرهنگ های غذایی منطقه را از آن خود کرده است.

نظرتان را بنویسید

ملک ها را مقایسه کنید
ملک را برای مقایسه اضافه کنید.